Partnerskaber og samarbejdspartnere
Salling Group samarbejder med nationale organisationer indenfor forskellige områder. Et af de store områder er madspild, hvor vi gennem vores partnerskaber med disse organisationer og samarbejdspartnere har som mål at bidrage til at hjælpe socialt udsatte familier og samtidig reducere vores spild af både mad og nonfood-produkter.
Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group har samarbejdet siden 2005, og samarbejdet omfatter bl.a. katastrofehjælp og genbrug.
F.eks. donerer Salling Group via BR overskudslegetøj til nogle af Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker, hvor det kan købes til en rigtig god pris. Det bidrager til mere genbrug i samfundet, og overskuddet fra salget sikrer bedre forhold for verdens fattigste familier.
Folkekirkens Nødhjælp driver også sociale supermarkeder under navnet Wefood. Her bliver der solgt varer med beskadiget emballage, forkert mærkning, overskredet ’bedst før’ dato og sæsonvarer. Salling Group, som er en af Wefoods største samarbejdspartnere, var tilbage i 2015 med til at udvikle konceptet, og foruden Salling Groups distributionscentre har føtex været en fast leverandør af varer lige siden. ¨
Overskuddet fra salget går til at mætte sultne munde i nogle af de mest udsatte områder i verden. Samtidig har vi en aftale om, at føtex donerer 5 kroner til Folkekirkens Nødhjælp, når en kunde finder en vare, der har overskredet salgsdatoen.
Udover at donere mad og legetøj donerer Salling Group også nyt overskudstøj og nonfoodartikler, mens kunderne har mulighed for at aflevere tøj til genbrug i indsamlingscontainere, der står placeret ved Bilka og føtex varehuse.
Senest har vi samarbejdet omkring donationer til krigens ofre i Ukraine, dels via vores mange butikker og varehuse, dels via Salling Fondene.
Salling Group er officiel Madspildspartner med FødevareBanken - en organisation, der er opstået som svar på to samfundsproblemer: madspild og madfattigdom.
Med partnerskabet har både Salling Group og FødevareBanken ønsket at hæve ambitionsniveauet på madspildsområdet, herunder at arbejde på at så mange som muligt kan få gavn af overskudsmad.
Overskudsmad fra Salling Groups distributionscentre bliver hentet af FødevareBanken og distribueret til f.eks. herberger og væresteder, mens udvalgte butikkers madspild bliver doneret lokalt til socialt udsatte.
Vi tilstræber, at vores Netto, føtex og Bilka butikker har en lokal madspildspartner, som kan afhente de varer, der ikke kan sælges. Det kan f.eks. være varer, hvor emballagen er beskadiget, hvor der er fejl på etiketten eller, hvor udløbs- eller ’bedst før’ datoen nærmer sig.
Det er stadig varer af god spisekvalitet, selv om der kan være mindre fejl såsom pletter på æblerne. Det er med til at reducere de enkelte butikkers madspild og afhjælpe madfattigdom hos socialt udsatte.
FødevareBanken arbejder struktureret og fødevaresikkert med at fordele overskudsmad til madspildspartnere, som er organisationer og initiativer, der arbejder med socialt udsatte. Foruden herrberger og væresteder er det også ”usynlige” udsatte som f.eks. familier i udsatte boligområder.
Gennem partnerskabet med Salling Group kan FødevareBanken gøre en kæmpe forskel i forhold til at nedbringe madspild og sikre en bedre hverdag for dem, der er særligt udsatte.
Too good to go
I 2020 indgik Salling Group et samarbejde med madspildsappen Too Good To Go. Her kan kunderne i Netto og føtex butikker afhente en lykkepose fra fem forskellige kategorier med overskudsvarer. Det kan f.eks. være en : En ’frugt og grønt’-pose, en ’mejeri, kød og køl’-pose, en ’grab ‘n’ go’-pose og en pose med spotvarer inden for fødevarekategorien. Derudover vil der i Netto-butikker med friskt brød blive udbudt en brødpose.
Samarbejdet vil bidrage væsentligt til Nettos mål om en halvering af madspildet i 2030.
Stop Spild Lokalt er en social madspildsorganisation, som systematisk og fødevaresikkert uddeler mad til økonomisk trængte personer og familier, mens det samtidig har som mål at mindske madspild. Organisationen er en vigtig samarbejdspartner for Salling Group i kampen mod at reducere madspild. Det er i høj grad i vores Netto-butikker, hvor frivillige fra organisationen afhenter overskudsmad, som de kan uddele til dem, der har størst behov for det. Op til højtider såsom jul og påske skruer Netto op for fødevaredonationerne, så vi kan give en håndsrækning til økonomisk trængte familier, og samtidig reducere vores madspild.
Medlemskaber
Salling Group har et stort ansvar som Danmarks største supermarkedskæde. Derfor er vi medlem af en række globale initiativer, så vi kan blive endnu bedre til at reducere vores CO2e-aftryk i vores værdikæde. Gennem de globale fælleskaber får vi også hele tiden ny viden, som vi løbende implementere i vores overordnede strategier.
Salling Group indledte i slutningen af 2021 et samarbejde med Carbon Disclosure Project (CDP). CDP er en non-profit organisation, der over de seneste 20 år har udviklet et globalt system til videregivelse og bearbejdning af data omkring bl.a. klima. Samarbejdet kan hjælpe Salling Group med struktureret at indhente klimarelaterede data med det formål at få et overblik over vores CO2e-aftryk i hele værdikæden.
Vi anvender CDP’s spørgeskemaer, når vi er i dialog med vores leverandører, så vi kan få et indblik i, hvor meget af deres CO2e-udledning der kan relateres til de varer, som de producerer og leverer til Salling Group. Vi har foreløbig bedt 440 af vores største leverandører om at tilslutte sig CDP, og vi har et mål om, at mindst 2/3 af vores leverandører har tilsluttet sig inden udgangen af 2027.
Salling Group blev i 2022 medlem af FN's Global Compact. FN´s Global Compact er verdens største frivillige initiativ for ansvarlige virksomheder og sætter rammen for kommunikation om og engagement ansvarlig virksomhedsledelse. Som medlem af Global Compact forpligter man sig på at arbejde efter 10 principper, som omhandler menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.
I 2021 forpligtede vi os gennem the Science Based Targets initiative, på FN’s Parisaftale og ambitionen om at holde de menneskeskabte temperaturstigninger under 1,5 grader. Skridtet ind i Global Compact ligger i naturlig forlængelse heraf, da de 10 principper skal inkorporeres i vores strategier, politikker og procedurer.
Salling Group har et målrettet fokus på folkesundhed samt at give kunderne et grønnere alternativ i hverdagen. Derfor er vi medlem af Plantebranchen, som er en brancheorganisation, der har som mål at gøre verden grønnere gennem mad. Partnerskabet er indgået for at støtte op om den vigtige dagsorden indenfor den grønne omstilling.